05.06.2019.
Široki ili uski pneumatici? Evo kako će vaš izbor da utiče na vožnju
Mnogi vozači žele da njihovi letnji pneumatici izgledaju upečatljivije od zimskih. Zbog toga se za leto obično biraju širi i niži pneumatici, dok se uži pneumatici češće koriste zimi. Izbor pneumatika utiče na izgled automobila, na udobnost vožnje i mnoge druge karakteristike.
U Centralnoj Evropi vlasnici automobila obično imaju dva kompleta točkova, jedan za leto i drugi za zimu. Čest izbor je korišćenje nešto većih i skupljih felni za letnje pneumatike.
– Ako u trenutku kupovine letnjih pneumatika i dalje na točkovima imate zimske pneumatike, važno je da znate veličinu trenutnog kompleta letnjih pneumatika. U suprotnom, vaše trenutne felne možda neće odgovarati novim pneumaticima, kaže Martin Dražik, proizvodni menadžer u Nokian Tyres Europe.
Prilikom kupovine pneumatika, treba da se držite preporuka proizvođača. Na potvrdi o registraciji vozila možete potražiti preporučene veličine pneumatika i eventualne alternativne veličine.
Uži pneumatici su jeftiniji ali širi bolje izgledaju
Na širinu pneumatika takođe utiče čitav niz karakteristika koje vlasnik želi da postigne kod svog automobila i njegovog upravljanja. Širina pneumatika uticaće na njihovu cenu i još neke karakteristike, poput prianjanja, nivoa buke, udobnosti vožnje i izgleda.
Zamena uskih pneumatika širim obično će povećati otpor kotrljanja, a uz to donekle i potrošnju goriva. Kod letnjih pneumatika veličina je i pitanje estetike; smatra se da širi pneumatici izgledaju bolje od onih užih.
– Ako vozač želi da pređe na felne većeg prečnika, neophodno je da se smanji profil pneumatika. To omogućava da spoljašnji prečnik ostane u granicama predviđenim zakonom i da točkovi imaju dovoljno mesta za rotaciju, objašnjava Martin Dražik.
Profil pneumatika predstavlja odnos između njegove visine i širine. Pošto je većina popularnih veličina uska i visokog profila, proizvode se u većem broju od širokih pneumatika niskog profila. Iz tog razloga su uži pneumatici obično jeftiniji od širokih.
Obe vrste imaju svojih prednosti
Količina vazduha u pneumatiku naročito utiče na udobnost vožnje. Što je veći prečnik felne, manje vazduha će stati u pneumatik. Visokoprofilni pneumatici sa dosta prostora za vazduh pružaju više udobnosti od širokih, niskoprofilnih pneumatika.
Sa bezbednosne tačke gledišta, obe vrste imaju svoje dobre strane: Na suvom putu, širi pneumatici pružaju bolje prianjanje od uskih, ali rizik plivanja pneumatika će biti veći kod širih guma.
– Tokom zime, uski pneumatici su bolji u ekstremnim uslovima jer vrše veći pritisak na površinu puta. Takođe, uski pneumatici bolje funkcionišu od širokih na rastresitom snegu i lapavici. S druge strane, širi pneumatici pružaju bolje prianjanje na tvrdim površinama, kaže Martin Dražik.
Šta nam govore oznake na pneumaticima?
Na primer, pneumatik može da ima oznaku 205/55/ R16 94V XL. Evo kako se čitaju oznake:
205: Širina pneumatika u milimetrima pri normalnom pritisku. Širina gazeće površine će uvek biti manja, ali varira u zavisnosti od modela i proizvođača pneumatika.
55: Profil pneumatika ili odnos između visine i širine pneumatika. Na primer, broj 55 označava da visina iznosi 55% širine pneumatika. Što je ovaj broj manji, niži će biti profil pneumatika.
R: Struktura pneumatika. R se odnosi na radijalne pneumatike koji se koriste na svim putničkim automobilima u Srbiji.
16: Prečnik felne u inčima.
94: Indeks opterećenja pneumatika. Broj 94 označava da jedan pneumatik može da podnese maksimalno opterećenje od 670 kg pri normalnom pritisku. Manji brojevi označavaju manju nosivost.
V: Brzinska kategorija ili maksimalna dozvoljena brzina. Na primer, V znači da pneumatik ne sme da se vozi pri brzini većoj od 240 kilometara na čas.
XL: Ako se oznaka završava slovima „XL” (Extra Load), to znači da pneumatik može da podnese veće opterećenje od njemu odgovarajućeg običnog pneumatika.