29.04.2020.

Povećajte bezbednost vožnje – stavite letnje pneumatike što pre možete

„Moguće je, kao kratko privremeno rešenje. Duže korišćenje pneumatika tokom proleća i leta, na primer tokom cele letnje sezone, može da dovede do ozbiljnog ugrožavanja bezbednosti. Naročito u mesecima kada su temperature visoke", kaže Martin Dražík, stručnjak i šef proizvodnje u centralnoevropskom odeljenju kompanije Nokian Tyres.

Vožnja automobila sa zimskim pneumaticima tokom proleća i leta podrazumeva nekoliko vrsta rizika. Najveći rizik predstavljaju duži zaustavni put kod kočenja, promene u stabilnosti i upravljivosti, kao i manje precizan odziv na upravljanje. Zimski pneumatici se prave od mekše smese kako bi mogli pravilno da funkcionišu na niskim temperaturama i po minusu. U toplim uslovima se brže habaju i povećavaju rizik od plivanja pneumatika na mokrim putevima.

Takođe, neki vozači misle da ako mogu da voze na zimskim pneumaticima u prelaznom periodu, onda mogu da ih koriste i tokom cele letnje sezone. To je najčešća greška koja može biti veoma opasna.

„Ako zamena pneumatika u trenutnoj situaciji nije moguća i ako morate da koristite automobil, pokušajte da putovanje organizujete tako da maksimalno umanjite rizik. Putujte na kraće distance i imajte na umu to da se možete susresti sa drugim vozačima koji takođe imaju neodgovarajuće pneumatike; treba da povećate odstojanje u skladu sa tim – čak i dvostruko. Pazite u krivinama, usporite. Nemojte preduzimati nepotrebne rizike, ne isplati se. Imajte na umu to da se radi samo o privremenom rešenju i potrudite se da zakažete zamenu pneumatika što je pre moguće", preporučuje Dražík.

Čak i ako pneumatike menjate početkom leta, i to je bezbednije od vožnje na zimskim pneumaticima čitavog leta. Letnji meseci su najkritičniji.

„U takvim uslovima sve bezbednosne karakteristike zimskih pneumatika gotovo su eliminisane. Automobil se teže kontroliše, voda se ne izbacuje kroz brazde jednako lako kao na letnjim pneumaticima, što značajno povećava rizik od plivanja pneumatika po letnjim olujama i pljuskovima", objašnjava Dražík.

 

Koji su rizici usled korišćenja zimskih pneumatika leti

  • Zaustavni put kod kočenja je do 20% duži
  • Performanse pneumatika se značajno snižavaju
  • Upravljivost i odziv na upravljanje su mnogo lošiji
  • Najveći rizik se javlja na mokrim putevima jer zimski pneumatici nisu konstruisani za brzo izbacivanje vode tokom letnjih pljuskova, već za prianjanje na snegu i lapavici; stoga je rizik od plivanja pneumatika veći
  • U zimskim pneumaticima se koristi mekša gumena smesa pa će se zato mnogo brže trošiti po toplom vremenu
  • Zakon u nekim zemljama zabranjuje korišćenje zimskih pneumatika tokom leta

 

Saveti za smanjenje rizika ako morate privremeno da koristite zimske pneumatike leti

  • Vožnju ograničite samo na neophodne svrhe
  • Prilagodite brzinu dužem zaustavnom putu i mogućim lošijim karakteristikama upravljanja
  • Držite veće odstojanje – do dva puta veće od uobičajenog
  • Pazite prilikom skretanja, usporite i imajte na umu to da će i drugi vozači verovatno voziti u sličnim uslovima
  • Zamenite pneumatike što pre možete