02.12.2019.

Postoji široko rasprostranjena zabluda vezana za električne automobile – u stvarnosti, pneumatici će dugo da traju

Mnogi vozači više vole univerzalne pneumatike jer ne moraju da kupuju drugi komplet felni. Međutim, treba da imate na umu to da vam zimski pneumatici pružaju izuzetno prianjanje u zimskim uslovima. Nasuprot onome što mnogi misle, vozači električnih vozila ne moraju da brinu o brzom habanju pneumatika. Pneumatici na električnim vozilima se često troše sporije nego na automobilima sa motom sa unutrašnjim sagorevanjem.

Električna vozila obično imaju veću snagu i teža su od automobila sa unutrašnjim sagorevanjem. To postavlja specifične zahteve pred njihove pneumatike. Međutim, bitan faktor je i bezbednost u saobraćaju. Prilikom kupovine zimskih pneumatika za električno vozilo, izbor pre svega treba da vam se zasniva na uslovima vožnje.

Prilikom odabira pneumatika za hibridno ili električno vozilo, tri najvažnija kriterijuma su obično bezbednost, nizak otpor kotrljanja i nizak nivo buke. Nizak otpor kotrljanja produžava domet vozila. Električna vozila su tiha pa je nizak nivo buke kotrljanja pneumatika pitanje komfora.

Prilikom kupovine pneumatika, vozač treba i da odluči da li su bolji izbor zimski ili univerzalni pneumatici.

– Ako automobil često koristite zimi i ako vozite na loše održavanim putevima, preporučujemo kupovinu namenskog kompleta felni i zimskih pneumatika. To je razumna investicija u bezbednost. Konstrukcija tradicionalnih univerzalnih pneumatika oslanja se na karakteristike koje su potrebne leti, te su slabiji po pitanju zimskog prianjanja. Međutim, univerzalni pneumatici leti ne mogu ni da priđu pravim letnjim pneumaticima, kaže Miko Liukula, razvojni menadžer u kompaniji Nokian Tyres

Vožnja tokom cele zime je potrošila manje od 1 mm pneumatika

Razvojni menadžer u kompaniji Nokian Tyres Miko Liukula želi da naglasi da široko rasprostranjena zabluda vezana za pneumatike na električnim vozilima nije tačna. Iako električna vozila imaju dosta snage i obrtnog momenta, nisu naročito zahtevna prema pneumaticima – čak naprotiv.

– Pneumatici na savremenim električnim automobilima troše se mnogo sporije nego na tradicionalnim automobilima sa motorom sa unutrašnjim sagorevanjem. To je zbog dobre kontrole vuče. Sistemi za pomoć u vožnji smanjuju proklizavanje tako što prilagođavaju naglo ubrzanje elektromotora. Ovaj sistem je mnogo brži nego kod vozila sa unutrašnjim sagorevanjem, gde se zasniva na kočenju i ograničavanju broja obrtaja motora, kaže Liukula.

– Na mojoj tesli, 12.000 kilometara pređenih prošle zime skinulo je manje od jednog milimetra sa zimskim pneumatika, objašnjava on.

Nokian Tyres koristi više električnih vozila u svojim testovima, zahvaljujući čemu ima opsežno znanje o primenjivosti pneumatika na različite modele automobila. Pored toga, pneumatici ove kompanije testiraju se i na električnim taksijima.

– Željno iščekujemo završetak našeg novog opitnog centra u Španiji sledeće godine. Već posedujemo najveći i najbolji poligon za zimsko testiranje na svetu, a uskoro će i naši letnji kapaciteti za testiranje biti bolji nego bilo koji drugi.

Isplati se rotirati pneumatike jednom u toku zime

Proizvodni menadžer u kompaniji Nokian Tyres Europe, Martin Dražik, savetuje nam da pratimo habanje pneumatika i pritisak u njima tokom zime. Time ćete maksimalno produžiti radni vek celog kompleta.

– Ako vaš automobil nema pogon na sva četiri točka, treba da vodite računa o razlici između pogonskih i nepogonskih pneumatika. Pneumatici na pogonskoj osovini mogu duplo brže da se troše od nepogonskih. Korisno pravilo je da treba da menjate mesta pogonskih i nepogonskih pneumatika kada razlika u dubini šare pređe dva milimetra. Obično je dovoljno da to uradite jednom u toku zime.

Proizvodi kompanije Nokian Tyres poseduju Indikator bezbednosti vožnje (DSI) pomoću kog možete brzo i lako da proverite preostalu dubinu šare. Brojevi na indikatoru označavaju preostalu dubinu šare. Brojevi jedan po jedan nestaju trošenjem pneumatika. Ako vidite različite brojeve na prednjoj i zadnjoj osovini, treba da rotirate pneumatike.

Činjenice: Vodite računa o ovome pri izbora zimskih pneumatika za električno vozilo

  • Bezbednost: najvažnija stvar koju treba da uzmete u obzir jeste okruženje u kom vozite jer izbor pneumatika zavisi od njega.
  • Nizak otpor kotrljanja: što je manji otpor kotrljanja, imaćete veći domet.
  • Nizak nivo buke: odabirom tihih pneumatika za električno vozilo poboljšaćete komfor u vožnji.
  • Zimski ili univerzalni pneumatici: zimski pneumatici pružaju najbolje prianjanje u zimskim uslovima.